نقش ِ اول

یادداشت ها و تجربیاتم در زندگی

نقش ِ اول

یادداشت ها و تجربیاتم در زندگی

نقش ِ اول

فهرست پنج سوال ِ بی پاسخ!

سه شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۱۶ ق.ظ
یکی از دلایلی که من به این نتیجه رسیدم که به طور منظم به نوشتن بپردازم، حل مساله ها و پرسش هایی بود که در ذهنم بوجود می اومد و دوست داشتم همه جانبه تر بهشون نگاه کنم و چون آدم شهودی هستم می خواستم با جزییات بیشتر درموردشون فکر کنم و به نتیجه برسم. فکر میکنم الان فرصت مناسبی باشه،چون تقریبا یک چهارم درس های مدل ذهنی و تفکر سیستمی و خوندم و درس تصمیم گیری مقدماتی هم تموم کردم. بهتره شروع به تمرین کنم. برای اولین قدم چند وقتی به فهرست سوال هایی که تو ذهنم هست فکر میکنم. و اون ها رو روی برگه می نویسم و به دیوار اتاق می چسبانم. این پرسش ها می تونند سوال هایی در زندگی شخصی من باشند یا حتا سوال های کلی تر که ذهن منو مشغول کرده و ممکنه برای شما هم پیش اومده باشه یا بعد از خوندنش بهش فکر کنید و یا مسائل و مشکلات که نیاز به تصمیم و انتخاب دارند.

خب قبل از اینکه این فهرست و بنویسم، می خوام در مورد اینکه چطوری می تونم به این سوال ها پاسخ بدم حرف بزنم. در واقع این هم خودش یک سواله :) چگونه می توان به یک پرسش ذهنی پاسخ داد وبه نتیجه رسید؟

خب همونطور که گفتم نوشتن مهمترین ابزاریه که من دارم برای پاسخ. اما چطوری استفاده کنیم؟ چیزی که من یاد گرفتم اینه که برای چواب دادن به یک پرسش کلی باید پرسش و به اجزا کوچکتر تقسیم کرد به این معنی که سوال های بیشتری از خودمون بپرسیم. سعی کنیم از دید مدل های ذهنی متفاوت این مساله و ببینیم. راه حل هایی که سریع به ذهنمون میرسه و بررسی کنیم. محدوده افق زمانی که این راه حل ها می تونند موثر باشند و مشخص کنیم. اگه لازمه و اگر ذهن شهودی دارین دیاگرام بگشید.(من اصولا از این قضیه خیلی استفاده می کنم.) مشخص کنید مشکل به چه کسانی مربوط میشه. نقش های کلیدی و دربیارید. میکرواکشن هایی که میشه با انجام دادنشون به حل مشکل بپردازید و بنویسید. سعی کنید به راه حل های دیگه فکر کنید. چند روز اون سوال و روی کاغذ جایی که چشم تون بهش می خوره قرار بدید تا ذهنتون درگیر موضوع باشه. شاید بهتر باشه گاهی اوقات به دو پرسش فکر کنید : اگر این کار را انجام بدید و اگر آن را انجام ندید چه اتفاقی می افته؟ (حالا نوع پرسش می تونه متفاوت باشه منظورم اینه در دو حالت بررسی کنید. هم مصداق ها و هم مثال نقض ها) مشخص کنید اتفاقی که افتاده یا مشکلی که پیش اومده، آیا مربوط به الانه یا یک روندی هست که از مدت ها پیش شکل گرفته. 

بعد از اینکه سوال ها رو نوشتید، فکر کنید یک پرسش نامه روبروتون هست و حالا از شما می خوان که اونو پر کنید. بعد کل سوالات و نگاه کنید و سعی کنید یک دیاگرام بکشید. شاید همون لحظه و شاید چند روز بعد با دیدن اون دیاگرام بتونید به راه حل های متفاوت برسید و در نهایت به یک جمع بندی.
من دیشب این کار رو درباره پرسش اول انجام دادم. از اونجایی که آدم درونگرایی هستم، ارتباط با دیگران شبیه یک مشکله برای من، البته به این معنی نیست که مبتلا به اوتیسمم:)) اما ترجیح می دم تا زمانی که مجبور نشدم وارد رابطه از هر نوعی نشم! و اصولا ارتباطاتم هم ارتباطات عمیقی نیست. :) حالا نتایجشو چند روز بعد میزارم.

خب سوال ها:

۱) دایره ارتباطات من چیست و چگونه می توانم آن را بهینه کنم؟

۲) چه اتفاقی می افتد که یک دوستی به پایان می رسد؟

۳) تا چه حد می توان در فضای مجازی، خود حقیقی ات را به نمایش بگذاری؟

۴) می خواهم دکترا بخوانم؟ ایران یا مهاجرت؟

۵) مستقل شدن به چه معنی است؟

این فهرست ادامه خواهد داشت و سعی می کنم کاملش کنم. در صفحه لیست های من هم دسترسی راحت تر برای آن وجود دارد. این چند روز را می خواهم به صفحه ی لیست های من اختصاص دهم. 
اگر نکته ای هم شما به ذهنتان می رسد، خوشحال میشوم بدانم :) 

پ.ن: راستی، این فهرست و فهرست بازی هم ایده اولیه اش از یکی از نوشته های وبلاگ انجیر خیس خورده بود:)  (+)
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۴

نظرات  (۲)

۲۵ اسفند ۹۵ ، ۰۹:۳۷ بنیامین دهقانیان
این پستت خیلی راهگشا و عالی بود. فقط نمی دونم چگونه برنامه ریزی کنم تا منم بتونم این فهرست درس‌های خیلی خیلی ضرری منم پاس کنم :)
پاسخ:
خوشحالم که تجربه هام می تونه کمک کننده باشه:) راستش متمم خیلی فضای گسترده ایه، آدم وقتی وارد میشه می خواد همه چیز و بخونه و بدونه در کمترین زمان ممکن! یک لینک میزارم روش های نادرست متمم خوانی، اونجا گفته یکی از بهترین راه ها برای یادگیری، یادداشت برداریه(کاغذی یا دیجیتال) چون اینطوری هم دسترسیت برای بعد راحت تر میشه هم وقتی حجم زیادی از داده و بخوای به ذهن بسپاری قطعا بعد از چند روز فراموش می کنی. راه های دیگه هم گفته. ولی یک تجربه که به شخصه من داشتم اینه که اگر به طور منظم هر روز وقت می کنی فقط یک درس و بخونی، همین می تون خیلی موثر باشه(یا حتا هر دو روز، مهم نظم شه و اینکه مداوم باشه)، من قبلن خیلی پراکنده می خوندم. و واقعا حس می کنم فایده نداشت. این لینک : روش های نادرست متمم خوانی
:))
چه قدر جالب و به فکر فرو کن!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی