نقش ِ اول

یادداشت ها و تجربیاتم در زندگی

نقش ِ اول

یادداشت ها و تجربیاتم در زندگی

نقش ِ اول

اثر پروانه ای، گام های برنامه ریزی من

دوشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۶، ۰۹:۰۰ ق.ظ

Tel


سال هزار و نهصد و هفتاد و چند میلادی بود که آقای لورنتس آمد و گفت: بال زدن پروانه ای در برزیل می تواند باعث ایجاد تندبادی در تگزاس شود.

سال هزارو سیصدو هشتاد و چند شمسی بود که شب ها فکر می کردم واقعا می شود بال زدن یک پروانه چنین اثر شگرفی ایجاد کند؟

یازده شب بیست و هفت فروردین نودوشش بود که به نتیجه رسیدم بله می شود! و اثر پروانه ای نه تنها در امتداد مکان بلکه در امتداد زمان هم کار می کند. میگویند اثر پروانه ای مختص سیستم های آشوبناک است، به این فکر می کنم آیا سیستمی آشوبناک تر از زندگی خودم سراغ دارم؟! همین زندگی که باور دارم هر لحظه اش پر از ابهام و پیچیدگی است و نمی توان درباره ی ثانیه و دقیقه ی بعدش اظهار نظر قطعی کرد. گاهی حقایق آنقدر نزدیک هستند که نمی بینمشان! 


من فکر می کنم یک تصمیم کوچک، یک گام کوچک، یک انتخاب کوچک، یک عادت کوچک میتواند باعث شود در سال های آینده اتفاقات مهمی بیافتد. حتی شاید مسیر زندگی را عوض کند.

 دیروز در راستای برنامه ریزی ها و گام های قبل تصمیم گرفتم دو قدم کوچک بردارم : یکی شان در دایره نظم شخصی و دیگری در زمینه عکاسی. برای اینکه پایبند باشم رفتم چند تکه مقوا و چسب خریدم و دو استند کوچک درست کردم که اولی را در تصویر میبینید. یک چالش چهل روزه برای آن که استفاده از تلگرام محدود به ساعاتی شود که می خواهم. و دومی یک چالش پانزده روزه برای استفاده از حالت ها و انتخاب های متفاوت در مود کلوزآپ دوربین که جز مودهای بیسیک است. جزییاتش را شرح نمی دهم چون حوصله سر بر است اما رویکرد کلی من به این شکل بود: تعیین زمان بندی، درست کردن جدول، ایجاد فضایی برای تجربه های احتمالی و در پایان نوشتن انتظاراتی که از خودم بعد از اتمام چالش دارم. امیدوارم تجربه ی موفقیت آمیزی باشد.


راستی، شما هم به اثر پروانه ای اعتقاد دارید؟

نظرات  (۱)

۲۹ فروردين ۹۶ ، ۲۰:۱۵ محمدرضا زمانی
سلام پریسا جان.
به نظرم برچسب‌های جدیدی که روی اتفاقات و فکرهای قبلی‌مون میزنیم، باعث میشه خیلی بهتر فکر کنیم و از این بابت که تجربه‌هاتو اینجا مینویسی ازت ممنونم.
چیزی که تو درباره کارهای کوچکی که تغییرات بزرگی رو در بلندمدت ایجاد میکنن گفتی، جزو باورهای من هم هست . ولی دقت نکرده بودم که میشه با اثر پروانه ای مشابه دونست اون رو.

پس جواب سوال آخرت، به نظر من، «بله» هست :)
پاسخ:
سلام محمدرضای عزیز
به نکته ی خوبی اشاره کردی، گاهی درگیر برچسب ها می شیم و خودمون و ناتوان می دونیم!
 اتفاقا موقع نوشتن این پست تو ذهنم بودی:) ممنونم که نظرت رو نوشتی دوست خوبم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی